torstai 1. helmikuuta 2018

Klassikko 4: Arnold Newman





“We do not take pictures with our cameras, but with our hearts and minds.”
-Arnold Newman









Amerikkalainen valokuvaaja Arnold Newman tunnetaan erityisesti miljööpotreteista. Tunnetuin näistä on kuva Igor Stravinskysta aseteltuna  flyygelin kannen kanssa asetelmaan. Newmanin kuvasi pääasiassa tunnettuja henkilöitä, poliitikkoja, taiteilijoita, filmitähtiä. Hänen ideansa oli tehdä huolellinen ja usein myös syvätarkka kuva kohteestaan ja hänen ammattinsa tai taiteenalansa työympäristöstä. Jos hänen kuvistaan ottaa oppia, ei voi vain kopioida sommitelmaa ja sopivaa ympäristöä esimerkiksi ottamallahenkilöstä kuvan flyygelin kera. On välttämättä tutkisteltava kuvattavaa ja hänen  miljöötään ja ratkaistava millainen miljöö tuo kuvattavan identieettin esille.

Mielenkiintoinen seikka Newmanin muotokuvissa on, että lähes kaikissa henkilökuvissa (esim. sivulla: http://arnoldnewman.com), henkilöt esiintyvät miljöössään. Muutama poikkeus: Marilyn Monroe on tiukasti rajatussa kasvokuvassa, samoin Pablo Picasso. Tämä korostaa heidän henkilöään: Marilyn ympäristöstään (vartalo?) irroitettuna ja Picasson tiukka ja itsetietoinen ilme. Jälkimmäisestä on myös nähtävissä pinnakkaisversioita kuvaussessiosta ja myös rajaus, josta vedostusversio on tehty. Voisiko ajatella, että nämä henkilöt myös loivat itsensä omaksi ympäristökseen?



Omakuva Arnold Newmanin kuvien katselun jälkeen. 28 mm, f11, 0,3s, ISO 200.


JK. Tämän postauksen jälkeen minulla oli mahdollisuus kuunnella Eero Hämeenniemen pianoimprovisaatiokonsertti Palmgrensalissa Porissa 2.2.2018. Erinomaisen konsertin alussa otin myös kuvan, jossa on flyygeli, soittaja ja tila. Etsin erilaisia sommitteluja ja alla näistä yksi.

Eero Hämeenniemi 2.2.2018 Palmgren-sali, Pori.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti